Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2013

Γιατί όπως και να ΄χει τα κάναμε σκατά!

Διαβάζω τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και μένω έκπληκτη... Περίπου δηλαδή...
Πώς γίναμε έτσι; Τι ακριβώς έχει συμβεί και φτάσαμε από τον Πλάτωνα & τον Αριστοτέλη στο να σηκώνουμε το δεξί μας χέρι ψηλά;;
Ανάμεσα σε όλα όσα διάβασα, "έπεσα" και πάνω σε ένα άρθρο του Μάνου Χατζιδάκι.

Γράφει λοιπόν :
 "Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία. Η αληθινή παιδεία και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση και η πληροφορία χωρίς κρίση και χωρίς ανήσυχη αμφισβητούμενη συμπερασματολογία. Αυτή η παιδεία που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια. Όμως μια τέτοια παιδεία δεν ευνοείται από τις πολιτικές παρατάξεις και από όλες τις κυβερνήσεις, διότι κατασκευάζει ελεύθερους και ανυπότακτους πολίτες μη χρήσιμους για το ευτελές παιχνίδι των κομμάτων και της πολιτικής. Κι αποτελεί πολιτική «παράδοση» η πεποίθηση πως τα κτήνη, με κατάλληλη τακτική και αντιμετώπιση, καθοδηγούνται, τιθασεύονται."*

Αστείο timing, ακριβώς παρόμοιες σκέψεις έκανα σήμερα το πρωί...
Σήμερα λοιπόν πήγαμε για να γράψουμε τη Νικολέτα στο σχολείο της. Και όσο η υπεύθυνη δασκάλα μας μιλούσε, όσο περπατούσα στο κτίριο & στο προαύλιο, έκανα σκέψεις...
Σκεφτόμουν πόσο τυχερό θα είναι το παιδί μου, και σκεφτόμουν πόσο άδικη είναι η εκπαίδευση για όλα τα παιδιά (κι εμένα) στην Ελλάδα, σκεφτόμουν ότι αν είναι δυνατόν να υπάρχει ακόμα η παπαγαλία σαν μέθοδος μάθησης. Πως γίνεται κανείς τόσα χρόνια να μην άλλαξε το σύστημα, να μην έφτιαξε τα σχολεία έτσι ώστε τα παιδιά να αγαπούν τη μάθηση, να αποκτούν κρίση, να ανοίγει το μυαλό τους.
Γιατί να σας πρωτοπώ για την αυλή που ήταν χωρισμένη ανά ηλικίες, με παιδική χαρά και χώρο για ποδήλατο; Για τις αίθουσες; Τα κομπιούτερ; Την αίθουσα χειροτεχνίας; Τα δύο κλειστά γυμναστήρια; Τη συνεργασία με ωδεία, με κολυμβητήριο, με θέατρα, με σχολικούς κήπους που θα μαθαίνουν να καλλιεργούν και να σέβονται τη φύση; Για λογοθεραπευτές και ψυχολόγους που παρακολουθούν τα παιδιά; (Και ναι, για όσους έχετε απορία, μιλάμε για ένα απλό δημόσιο σχολείο.)

 Μιλούσε & μιλούσε η κυριούλα κι εγώ ήμουν έτοιμη να βάλω τα κλάματα. Γιατί μπορεί η Νικόλ να ξέφυγε από όλα αυτά, αλλά εμείς όπως και να έχει σαν χώρα τα έχουμε κάνει σκατά...
Υπάρχει ειδικό μάθημα τέχνης, λέει, που γίνεται στην έκτη δημοτικού για το πως να παρατηρείς και να κατανοείς έναν πίνακα! Και μάλιστα τα περισσότερα μαθήματα γίνονται μέσα σε μουσεία...

Κοιτούσα τον Δαμιανό και μου ερχόταν να βάλω τα γέλια... Γιατί ενώ ήθελα να φωνάξω από τη χαρά μου και να πω "καλά ΣΟΒΑΡΑ μιλάς;;;;" αντ' αυτού κουνούσα το κεφάλι μου καταφατικά, πολύ χαλαρά και απλά σαν να ήταν κάτι πολύ συνηθισμένο αυτό που άκουγα!
Και να σκεφτείς ότι εγώ για να περάσω στο πανεπιστήμιο έπρεπε να αποστηθίσω ένα τεράστιο βιβλίο ιστορίας λέξη προς λέξη. Και το έκανα. Και τα κατάφερα να γράψω 19. Αλλά τελικά και πάλι δεν πέρασα στη σχολή που ήθελα και κατέληξα να σπουδάζω οικονομικά. Πώς να γίνεις καλός σε κάτι που δεν σου αρέσει;;

Και απορώ εγώ τώρα με το ταπεινό μυαλό μου... πόσο δύσκολο μπορεί να είναι να φτιάξεις ένα καλό σχολείο. Θα σας πω εγώ... ΠΑΝΕΥΚΟΛΟ! Άρα; Γιατί δεν αλλάζει τίποτα τόσα χρόνια; Μήπως γιατί κάποιους τους βολεύει; Αλλά ακόμα κι αν δεν είναι αυτό... τότε ακόμα χειρότερα, γιατί σημαίνει ότι χωρίς κανέναν απολύτως λόγο τα έχουμε κάνει σκατά!


*Πηγή: Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι, Μάνος Χατζηδάκις

6 σχόλια:

  1. Πόσο σε νιώθω....Μια φίλη μου μεταναστευσε πριν λίγους μήνες στην Γερμανία..Την προηγούμενη εβδομάδα πήγε στον παιδικό σταθμο του χωριου(το τονίζω του χωριού!!) όπου μένει για να γράψει τον γιο της..Μου τηλεφώνησε και μου είπε ότι έπαθε πλάκα με τον παιδικό σταθμό...Το κτίριο υπέροχο, οι αίθουσες καταπληκτικές, οι τάξεις χωρισμένες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Τα παιδια κάθε Τετάρτη πάνε εκδρομούλα( με ότι καιρό και να έχει) έξω στη φύση, για να μάθουν τα παιδιά να σέβονται το περιβάλλον..Μία φορά την εβδομάδα έρχεται δάσκαλος και κάνει μάθημα- γλώσσα στα παιδάκια από άλλα κράτη...Δραστηριότητες που δεν τις χωράει το μυαλό της Ελληνίδας μάνας και όλα αυτα δωρεάν..Τι να σας πρωτοπώ..Γιατί και εμείς δεν μπορούμε επιτέλους να μοιάσουμε σε κάτι καλό στα άλλα κράτη...Όλα στη ζωή ξεκινάνε από την παιδεία,ΟΛΑ....
    Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όλα ξεκινάνε από την παιδεία, όλα.. Είστε τυχεροί και έξυπνοι που ζείτε εκεί και που η Νικολετού θα έχει ότι αξίζει σε κάθε παιδί (κανονικά).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διαβάζω την ανάρτησή σου και έχω μικτά συναισθήματα και σκέψεις! Από τη μια θυμώνω που σε αυτή τη χώρα δεν θέλει κανένας να πάει ΕΝΑ (έστω ένα) βήμα πιο μπροστά την παιδεία, να μορφώσει πραγματικά και ουσιαστικά τα ελληνόπουλα. Και από την άλλη, σκέφτομαι ότι είμαστε «άξιοι» αυτών που έχουμε. Σχολεία ρημάδια, θρανία και καρέκλες σπασμένα με μεμονωμένες προσπάθειες εκπαιδευτικών για ουσιαστική μάθηση… Μήπως φταίμε και εμείς που σαν γονείς δεν μάθαμε τα παιδιά μας να αγαπούν τη χώρα τους, να μην καταστρέφουν ότι δεν τους ανήκει… και δεν τα τιμωρήσαμε όταν το έκαναν αλλά αντίθετα ζητήσαμε και το λόγο από τον καθηγητή που τους αναλόγησε την ευθύνη; Τα παιδιά μας κάνουν καταλήψεις (υποκινούμενα) γιατί δεν έχουν βιβλία αλλά δεν άκουσα κανένα να λέει ότι δεν χρειάζεται να έχουν βιβλία για να μάθουν. Ότι πληρώνουν στο φροντιστήριο για να τους δίνουν φυλλάδια και φωτοτυπίες… και χαίρονται γιατί τους μαθαίνουν τον τρόπο να παπαγαλίσουν. Είναι τόσα πολλά αυτά που σκέφτομαι… Διάβαζα πρόσφατα σε ένα άρθρο ότι στη Ιαπωνία τα παιδιά για 1 ώρα τη εβδομάδα καθαρίζουν το σχολείο τους. Όλα μαζί! Όλους τους χώρους του σχολείου, από τις αίθουσεσ, το προάυλιο ακόμα και τις τουαλέτες. Είναι λοιπόν δυνατό αυτά τα παιδιά να πετάξουν ποτέ σκουπίδι έξω από τον κάδο ή να μουτζουρώσουν κάποιο τοίχο; Τι θα γινόταν εδώ άραγε αν έβαζαν τα παιδιά στο σχολείο να καθαρίσουν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σήμερα έμαθα ότι σε κάποιο παιδικο ιδιωτικό σχολείο στην επαρχιακή πόλη όπου ζω(είμαστε κοντοχωριανοί) τα παιδάκια που είναι με το πρόγραμμα ΕΣΠΑ τα έχουν βάλει σε χωριστή τάξη από τα υπόλοιπα παιδάκια..Είναι δυνατόν?? Κάπως έτσι τα παιδάκια αρχίζουν και φέρονται ρατσιστικά..
    Έχω αηδιάσει,γιατί είμαι σίγουρη ότι τέοιες συμπεριφορές ενισχύονται από τους κομπλεξικούς γονείς..
    Έρση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και όχι μόνο η κατάσταση είναι το απόλυτο χάλι,άλλα και μεις όλοι πιστά την υπηρετούμε ,,είπες μάθημα παιδί μου,, ,,σε σήκωσε o κύριος,,ρωτάμε τα παιδιά μας.Και το στο καλό να κανείς άλλωστε μήπως θέλεις να ξεχωρίζει το παιδί σου να το βγάλουν στο περιθώριο.
    Έλα ντε γιατί δεν βελτιώνουν την παιδεία,σαν γονιός και δασκάλα δίψαω για μια κάποια πρόοδο .Να βράσω και τον ήλιο και τα νησιά μας που έτσι κι αλλιώς δεν μπορούμε πλέον να επισκεφτούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ειναι ακριβως αυτο που είπες στην τελευταία σου παράγραφο. ΚΑΠΟΙΟΥΣ τους βολεύει τα παιδιά μας να μην έχουν παιδεία, να μην έχουν αξίες και ιδανικά.... Γιατι ετσι αύριο θα ειναι οι ιδανικοί πολίτες για χειραγώγηση.... Γιατι σαν χώρα τα έχουμε κάνει πραγματικά σκατα! Θα συμφωνήσω και με τη Νίκη παραπάνω, έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης και εμείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή